Pomimo tego, że z art. 16 pkt 1 Prawa zamówień publicznych stanowi, iż zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, z kolei art. 8 wymienionej ustawy stanowi, że do czynności podejmowanych przez zamawiającego, wykonawców oraz uczestników konkursu w postępowaniu o udzielenie zamówienia i konkursie oraz do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, jedną z głównych zasad kodeksu cywilnego jest zasada z poszanowania równości stron, w rzeczywistości wykonawcy mają w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dużo słabszą pozycję. Słabsza pozycja nie oznacza, że wykonawcy są skazani na pełną dowolność ze strony zamawiających w szczególności w zakresie ustalania treści ogłoszeń, specyfikacji warunków zamówienia, wykluczeń, odrzucaniu ich ofert czy też unieważnianiu postępowań.
Propozycja wsparcia wykonawców w procedurze udzielania zamówienia publicznego:
- Weryfikacja przygotowywanych przez zamawiającego pism i innych dokumentów w procedurze udzielania zamówienia publicznego ze względu na ich zgodność z przepisami prawa tj. m.in. analiza treści ogłoszeń, zaproszeń do negocjacji lub do składania ofert, specyfikacji warunków zamówienia w tym umów pod względem zgodności z przepisami prawa w szczególności z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania. Po weryfikacji przedstawienie propozycji dalszych działań.
- Na etapie przed złożeniem oferty proponuje się:
- przygotowywanie pism wezwań, wystąpień do zamawiającego;
- przygotowywanie projektów odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej.
- Weryfikacja wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert po ich sporządzeniu a przed złożeniem zamawiającemu pod względem ich zgodności z ogłoszeniem lub specyfikacją warunków zamówienia.
- Na etapie po złożeniu oferty a przed rozstrzygnięciem postępowania wymiana korespondencji z zamawiającym:
- analiza wystąpień i wezwań zamawiającego kierowanych do klienta w szczególności co do ich zasadności i zgodności z prawem zamówień publicznych;
- przygotowywanie projektów odpowiedzi na pisma kierowane przez zamawiających;
- przedstawienie zasadności skorzystania ze środków ochrony prawnej w przypadku naruszenia przez zamawiającego praw klienta.
- Weryfikacja wniosków, ofert i innych dokumentów składanych w postępowaniu przez wykonawców konkurencyjnych. Po weryfikacji sporządzenie opinii na temat tych wniosków, ofert czy dokumentów ze wskazaniem możliwości podjęcia dalszych działań.
- Opracowywanie projektów odwołań, przyłączenia się do odwołania po stronie wykonawcy lub zamawiającego, sporządzanie projektów informacji o naruszeniu prawa do zamawiającego.
- Reprezentacja wykonawcy przed Krajową Izbą Odwoławczą.
- Opracowywanie ekspertyz i opinii prawnych z zakresu prawa zamówień publicznych i przepisów z nim związanych.
- W trakcie realizacji umowy o udzielenie zamówienia pełnienie tzw. funkcji kontraktowca przygotowującego projekty pism do zamawiającego w związku z realizacją umowy np. niewywiązywania się przez zamawiającego z postanowień umowy, koniecznością zmiany umowy.